Bezoek SeniorenPunt
Bel ons voor een afspraak via
040 – 220 22 02 of kom langs.
Openingstijden
maandag t/m donderdag | 9.00 tot 17.00 uur |
vrijdag | 9.00 tot 13:00 uur |
zaterdag & zondag | Gesloten |
Langdurige zorg nodig, wat nu?
Wanneer blijkt dat u langdurige zorg nodig heeft in een zorglocatie, komt er heel wat op u af. Hoe vraagt u een zorgindicatie aan, welke zorg heeft u precies nodig en hoe verloopt het verder? SeniorenPunt maakt het helder.
Stap 1: Zorgindicatie aanvragen
Wanneer u weet dat langdurige zorg nodig is, moet u een zorgindicatie aanvragen. Dit kunt u zelf doen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het CIZ is een onafhankelijke organisatie die beoordeelt of u in aanmerking komt voor zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz). We helpen u graag op weg. Ook uw huisarts, en wijkverpleegkundige weet hoe dit werkt.
Stap 2: Contact met het zorgkantoor
Komt u in aanmerking voor zorg binnen de Wet Langdurige Zorg? Dan stuurt het CIZ het indicatiebesluit naar het zorgkantoor. Zorgkantoren regelen dat mensen met een Wlz-indicatie de zorg krijgen die zij nodig hebben. Dat kan zorg in de eigen woning zijn of in een woongebouw met langdurige zorg. Zorgkantoren werken zelfstandig en zijn gekoppeld aan de grootste zorgverzekeraar in die regio. Iedereen met een WlZ-indicatie, kan via het zorgkantoor gratis hulp krijgen bij het regelen van langdurige zorg. Is nog niet duidelijk wie de zorgverlener van uw voorkeur is? Dan neemt het zorgkantoor na de indicatie contact op om alle mogelijkheden te bespreken.
Stap 3: Zorgaanbieder kiezen
Zodra duidelijk is welke zorg u precies nodig heeft en welke zorgaanbieder dit voor u kan regelen, stuurt het zorgkantoor uw indicatie door naar de zorgaanbieder van uw voorkeur. Deze zorgaanbieder wordt uw dossierhouder. De dossierhouder is uw aanspreekpunt en overlegt met u over bijvoorbeeld een passende woonlocatie, de urgentie van de verhuizing en uw specifieke wensen.
Stap 4: Wachten op een woning
Is verhuizen voor u de beste optie, dan kunt u meestal niet direct terecht, maar komt u op een wachtlijst. Uw dossierhouder heeft regelmatig contact met u en/of uw eerste contactpersoon over onder andere de plaats op de wachtlijst en de beschikbare plaatsen. Daarnaast bespreekt de dossierhouder ook met u en/of uw eerste contactpersoon hoe de situatie tot opname het beste overbrugd kan worden. De dossierhouder is samen met het zorgkantoor verantwoordelijk voor het op tijd organiseren van de zorg die u nodig heeft.
Vindt u niet wat u zoekt?
Op deze website vindt u veel informatie over wonen, zorg en welzijn. Maar wellicht niet het antwoord op uw vraag. We helpen u graag verder.
Neem contact opOok interessant voor u
Neem contact met ons op
Bezoek SeniorenPunt
Bel ons voor een afspraak via
040 – 220 22 02 of kom langs.
Openingstijden
maandag t/m donderdag | 9.00 tot 17.00 uur |
vrijdag | 9.00 tot 13:00 uur |
zaterdag & zondag | Gesloten |