Samira vertelt
Die ouderwetse service, iemand die echt de tijd voor je neemt en die het nooit een probleem vindt als je belt omdat je iets niet meer weet. Je ziet het steeds minder, maar voor woonconsulente Samira Arrum is het de normaalste zaak van de wereld. “Het gaat mij er niet om dat ik snel zoveel mogelijk kandidaten aan een woning help. Ik ben er voor mensen, niet om meters te maken.”
Wat betekent dat in de praktijk, er zijn voor mensen?
“Neem afgelopen vrijdagmiddag. SeniorenPunt is dan normaal niet open voor klanten, maar rond vieren zag ik een echtpaar voor de deur staan. Ik ga dan niet zeggen: sorry, we zijn dicht. De man bleek in paniek. Zijn vrouw was ziek en hij moest nog van alles regelen om in aanmerking te komen voor een woning die ze graag wilden. Na een kopje koffie zag ik hem kalmeren. Ik legde hem toen stap voor stap uit wat er nog moest gebeuren en hoe hij dat het beste kon doen. Maandagochtend belde hij me blij op. Hij had al van alles geregeld en voelde dat hij het weer onder controle had. Precies dat, daar zijn wij voor.”
Waarom ging je werken bij SeniorenPunt?
“Ik werk al zeventien jaar voor Woonbedrijf, een van drie woningcorporaties die samenwerken in SeniorenPunt. De afgelopen jaren zag ik senioren steeds vaker worstelen met bijvoorbeeld online inschrijfprocedures. Omdat ze niet weten hoe het moet of helemaal geen computer hebben, terwijl er zoveel van afhangt. Sommige mensen hebben ook enorme moeite met het verlaten van hun woning. Bijvoorbeeld omdat ze er hun kinderen grootbrachten. Ik help senioren op die momenten graag. Daarnaast vind ik het ontzettend leuk dat ik nu met collega’s van andere woningcorporaties kan samenwerken. Bij SeniorenPunt werken namelijk drie woningcorporaties samen: Woonbedrijf, WoonInc. en ’thuis.”
Waarom is SeniorenPunt belangrijk?
“Er komt veel bij een verhuizing kijken. Het is een hele stap. Zeker voor senioren, die vaak voor de laatste keer verhuizen. Daarom is het belangrijk dat er een plek is waar ouderen zich op hun gemak voelen en waar alle tijd voor ze wordt genomen. Waar het ook geen enkel probleem is als je iets niet meer weet. Ik geef mensen altijd mijn kaartje en druk ze op het hart dat ze me in zo’n geval mogen bellen.”
“We zijn er voor mensen, niet om meters te maken”
Wat vind je het fijne van je werk?
“Senioren hebben al een heel leven achter de rug. Ik hoor zoveel bijzondere verhalen. Soms positief, soms triest. Het is bijzonder om er voor al die mensen te kunnen zijn, om iedereen een mooie oude dag te kunnen bieden. En ouderen zijn zo dankbaar.”
Wat verrast veel mensen die SeniorenPunt bezoeken?
“Het eerste wat veel mensen zeggen als ze hier binnenkomen is: ‘Goh, wat is het hier mooi.’ SeniorenPunt is heel huiselijk ingericht, met vrolijke kleuren, en voor iedereen is er goede koffie met een koekje erbij. Mensen voelen zich hierdoor snel op hun gemak. Ze blijven regelmatig ook nog even zitten voor een praatje. Voor velen is het echt een uitje.”
Waardoor ga je na werktijd blij naar huis?
“De knuffel en de dikke kus op mijn wang die ik kreeg toen een dame op leeftijd tijdens een bezichtiging van me hoorde dat ze als eerste mocht zeggen of ze de woning wilde. De mail waarin dit stond, had ze gemist. Maar ook de keer dat een bewoner me bedankte voor de mooie woning en de goede zorgen, waarop ze zei: ‘Je bent echt een schat en je mag altijd bij me koffie komen drinken.’ Mensen zo blij kunnen maken, dat doet me goed.”
Heb je nog een handige tip voor senioren?
“Zeker, denkt u na over verhuizen of het regelen van extra zorg? Kom dan eens naar de maandelijkse informatiebijeenkomst van SeniorenPunt. We vertellen onder andere hoe inschrijven in zijn werk gaat en wat er qua zorg zoal mogelijk is. De zorgadviseurs van Vitalis, waar we intensief mee samenwerken, weten daar alles van. Ook de kinderen van senioren en andere mantelzorgers zijn op onze informatiebijeenkomsten welkom. Uzelf aanmelden kan via onze website, maar bellen of mailen mag ook. Het is puur informatief, dus u zit nergens aan vast.